Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), ortaokullarda seçmeli dersler kapsamına alınan "okul temelli sosyal sorumluluk çalışmaları" çerçevesinde; çağımızda önemli bir sorun haline gelen “siber zorbalık” ve “akran zorbalığıyla” mücadele yöntemlerini öğrencilere anlatacak. Peki, siber zorbalık ve akran zorbalığı nedir? Adana’nın gözde eğitim kurumlarından Özel Marmara Okulları, geleceğin teminatı çocuklar için ciddi tehdit oluşturan “siber zorbalık ve akran zorbalığına” ilişkin bu gelişmeyi anlattı.
Siber zorbalık, dijital teknolojiler aracılığıyla gerçekleştirilen bir eylemdir. Hedef seçilen bireylere yönelik “korkutma, kızdırma veya utandırmayı” amaçlayan bu zorbalık biçimi sosyal medyada, mesajlaşma ve oyun platformlarında ve cep telefonlarında gerçekleştiriliyor.
Akran zorbalığı aynı yaş grubu içinde bir ya da birkaç çocuğun bir başka çocuğa fiziksel, duygusal ya da sosyal biçimde zarar vermesidir. Tekrarlayan ve sürekliliği olan bu davranış özellikle okul ortamlarında sıkça karşılaşılan bir durumdur.
MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğünce hazırlanan ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının onayından geçen "okul temelli sosyal sorumluluk çalışmaları" dersinin müfredatı ortaokul 6, 7 ve 8. sınıfları kapsıyor. Dersin müfredatı ile çocuklara toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincinin aşılanması; teorik bilginin yanında onların günlük yaşam becerilerinin geliştirilmesi planlanıyor.
Dersin "toplumsal değerler ve ahlak" ünitesinde; akran zorbalığı, dijital değer, etik, ahlak, toplumsal değer, toplumsal sorun gibi hayata dair güncel kavramlar üzerinde durulacak. Tablet, akıllı telefon ve bilgisayar gibi iletişim teknolojilerinin hızla geliştiği günümüzde daha da önemli hale gelen “dijital bağımlılık, siber dolandırıcılık, dijital güvenlik, siber takip, siber tehdit, siber zorbalık, siber istismar, siber taciz” ve benzeri hususlar işlenecek. Böylece öğrencilere dijital şiddet türleriyle baş etme yöntemleri öğretilmiş olacak.
“Saygı, sevgi, eşitlik, doğruluk, çalışkanlık, şefkat ve merhamet” gibi evrensel değerlerin toplumsal kaynaşmadaki işlevinin ele alınacağı derste ayrıca şu konular sunulacak: “Çevre ve sürdürülebilirlik, sağlıklı beslenme, sağlıklı yaş alma, diyabet, obezite, hijyen, bağımlılık, okul sağlığı, gönüllülük, toplum hizmeti, toplumsal değişim, bireysel gelişim, sosyal girişimcilik, inovasyon, açlık, göç, afet, yoksulluk, salgın hastalık, iklim değişikliği ve nesli tükenen canlılar, ikiz dönüşüm”